Magisterský študijný program

Magisterský študijný program

Učiteľstvo techniky (v kombinácii)

Školné: Bez poplatku

Titul absolventov: Mgr.

Forma štúdia: Denná

Dĺžka štúdia: 2 roky

Osobami zodpovednými za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečovanie ŠP sú:

Profil absolventa a ciele vzdelávania v zmysle Opisu študijného odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy

Absolvent učiteľských študijných programov disponuje rozvinutými poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach. Absolvent má komplexný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Disponuje rozsiahlymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi. Absolvent disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach a špecializáciách svojho pôsobenia. Disponuje rozsiahlymi psychologickými a didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny. Absolvent pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód. Absolvent sa orientuje v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v právnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru profesie, profesijné zázemie odboru a princípy profesijnej etiky. Pozná metodologické súvislosti empirického výskumu v pedagogických vedách.

Absolvent učiteľských študijných programov samostatne identifikuje vývinové a individuálne charakteristiky a individuálne vzdelávacie potreby jednotlivca, akceptuje individualitu žiaka, má praktické skúsenosti s identifikáciou psychologických a sociálnych faktorov učenia sa jednotlivca, akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte. Absolvent sa orientuje vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa k práci učiteľa, v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Aplikuje pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo výchovno-vzdelávacom procese. Dokáže samostatne hodnotiť rôznorodé pedagogické situácie a procesy, flexibilne na ne reagovať a optimálne ich riešiť. Dokáže samostatne zaznamenať, analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie, má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách. Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách vrátane zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií. Uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj. Dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (rodičia, pestúni, komunita a podobne). Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania.

Špecifický profil absolventa a ciele vzdelávania študijného programu Učiteľstvo techniky v kombinácii

Absolvent ŠP Učiteľstvo techniky v kombinácii je predovšetkým spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho špecializácii na úrovni nižšieho a vyššieho stredného vzdelávania. Je spôsobilý projektovať, realizovať a reflektovať vyučovací proces a spolupodieľať sa na kreovaní kurikulárnych dokumentov. Absolvent 2. stupňa ŠP Učiteľstvo techniky v kombinácii v rámci spoločensko-vedného základu dokáže:

  • vysvetliť širšie sociálno-kultúrne aspekty výchovy a vzdelávania, kriticky ich analyzovať a hodnotiť, zaujať vlastné stanovisko,
  • popísať, analyzovať a komparovať rôzne modely kognitívneho, personálneho a sociálneho vývinu jedinca,
  • interpretovať zákonitosti kognitívneho, sociálneho a personálneho vývinu z hľadiska edukačného procesu, najmä školského edukačného procesu,
  • analyzovať poruchy psychického vývinu v kontexte edukácie, najmä školskej edukácie,
  • uplatniť zručnosti súvisiace s projektovaním, realizáciou a reflexiou edukačného procesu v škole, ako aj kreovaním kurikulárnych dokumentov na úrovni učiteľa nižšieho či vyššieho sekundárneho vzdelávania,
  • popísať, analyzovať a navrhnúť metodologický a metodický postup skúmania výchovných javov a javov pedagogickej reality,
  • dokáže svoje vedomosti, myšlienky a závery jednoznačne prezentovať odborníkom aj laikom,
  • je schopný ďalšieho vzdelávania so značnou mierou samostatnosti a autonómie.

Absolvovaním ŠP Učiteľstvo techniky v kombinácii absolvent v rámci predmetovej (odbornej) špecializácie získa potrebné kompetencie pre výkon pedagogického zamestnanca – učiteľa učebného predmetu technika na 2. stupni ZŠ. Absolvent je kvalifikovaným odborníkom v oblasti vybraných technických vied. Má vedomosti a zručnosti v rámci teoretických základov techniky v odboroch strojárstvo, drevárstvo, elektrotechnika a automatizácia a disponuje základnými praktickými zručnosťami z uvedených technických odborov. Absolvent študijného programu ovláda ciele o obsah technického vzdelávania v ZŠ, má kompetencie vo vzdelávacom procese na základe kritického myslenia  a syntézy modelovať a aplikovať informácie a výstupy odborovej didaktiky techniky. Disponuje kompetenciami využívať prostriedky IKT a digitálne zručnosti tak vo výučbe, ako aj pri tvorbe vzdelávacích obsahov a učebných pomôcok (vrátane interaktívnych prostriedkov a grafických softvérov). Je schopný kriticky myslieť, kombinovať riešenia a tvorivo navrhovať a aplikovať pracovné námety z tradičných i netradičných materiálov, analyzovať a tvoriť metodické materiály a učebné pomôcky pre výučbu. Má dobre vedomosti a zručnosti z oblasti metodológie výskumu, čo vytvára predpoklady pokračovať v celoživotnom vzdelávaní a v štúdiu na 3. stupni vysokoškolského štúdia.

Absolvent sa profiluje výučbou predmetov, ktoré rozvíjajú jeho kompetencie, teoretické vedomosti a praktické schopnosti a zručnosti tak, ako uvádzajú informačné listy predmetov.