Bakalársky študijný program

Bakalársky študijný program

Učiteľstvo techniky (v kombinácii)

Forma štúdia: Denná

Dĺžka štúdia: 3 roky

Školné: Bez poplatku

Titul absolventov: Bc.

Osobami zodpovednými za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečovanie ŠP sú:

Profil absolventa:

Profil absolventa prvého stupňa vysokoškolského vzdelávania (Bc.) a ciele vzdelávania v zmysle Opisu študijného odboru č. 38 Učiteľstvo a pedagogické vedy

Absolvent učiteľských študijných programov disponuje poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach. Absolvent má základný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Disponuje základnými poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania a výchovy efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi. Absolvent disponuje základným vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda teoretické i praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách svojho pôsobenia. Absolvent pozná slovenský školský systém, právny kontext a kurikulárne kontexty výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru a zázemie profesie. Disponuje základnými psychologickými, pedagogickými a didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny.

Absolvent učiteľských študijných programov dokáže identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky a individuálne vzdelávacie potreby jednotlivca, akceptovať individualitu žiaka, má základné praktické skúsenosti s identifikáciou psychologických a sociálnych faktorov učenia sa jednotlivca, akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte. Absolvent sa orientuje vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa k práci učiteľa, v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Dokáže zaznamenať, analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie, má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu v profilových vzdelávacích oblastiach alebo vo svojej špecializácii. Disponuje základnými metodickými spôsobilosťami v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách. Vie efektívne využívať vo vzdelávacom procese informačné a komunikačné technológie. Je schopný uplatniť primeraný spôsob pedagogického hodnotenia a evalvácie a dokáže modifikovať a zefektívňovať svoje činnosti. Dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (rodičia, pestúni, komunita a podobne).

Špecifický profil absolventa a ciele vzdelávania študijného programu Učiteľstvo techniky v kombinácii

Profil absolventa zodpovedá:

  • poslaniu PU v Prešove,
  • príslušnému študijnému odboru a stupňu kvalifikačného rámca,
  • požiadavkám praxe a trhu práce (v súlade s národnou sústavou kvalifikácií a povolaní),
  • pomocou deskriptorov pomenúva kľúčové výstupy vzdelávania, tzv. vedomosti, zručnosti kompetentnosti (bližšie uvedené v informačných listoch predmetov).

Absolvovaním študijného programu bakalárskeho štúdia – Učiteľstvo techniky v kombinácii absolvent získa potrebné vedomosti, zručnosti a kompetencie pre výkon asistenta učiteľa učebného predmetu technika na 2. stupni ZŠ. Absolvent nemôže byť učiteľom, je ale pripravený na pokračovanie v magisterskom študijnom programe  Učiteľstvo techniky v kombinácii.

Absolvent v rámci štúdia bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo techniky v kombinácii z  jednotlivých nosných oblastí nadobudne nasledujúce:

1.Základné štrukturálne vedomosti, zručnosti a kompetentnosti plynúce z absolvovania spoločenskovedného a pedagogicko-psychologického základu učiteľstva – študent dokáže:

  • chápať a interpretovať koncept inštitucionalizovaného socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach,
  • vysvetliť organizačné charakteristiky školského systému, ako aj inštitucionálne pravidlá školy,
  • interpretovať špecifiká psychického vývinu dieťaťa, žiaka 2. stupňa ZŠ a SŠ,
  • analyzovať a pojmovo uchopiť všeobecnopedagogické a všeobecnodidaktické vlastnosti výučby v školskej triede,
  • orientovať sa v školských predpisoch a školskej legislatíve,
  • plánovať a organizovať činnosť skupín žiakov, vrátane mimoškolských činností,
  • analyzovať princípy tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia na nižšom stupni stredného vzdelávania a byť schopný aplikovať ich pri plánovaní kurikula vyučovacej hodiny.

2. Základné štrukturálne vedomosti, zručnosti a kompetentnosti vo svojej predmetovej špecializácii.

    Ba) Didaktika techniky – študent dokáže:

  • prezentovať ciele vednej disciplíny, predmet jej skúmania, systém, terminológiu, teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky svojej predmetovej špecializácie, atď.,
  • ovláda systém všeobecno-technického vzdelávania, ciele a obsah techniky na ZŠ,
  • pozná obsah a ovláda prácu so základnými pedagogickými dokumentmi,
  • kriticky myslieť a zodpovedne navrhovať využitie činiteľov pôsobiacich v rámci edukačného procesu,
  • individuálne i tímovo tvorivo aplikovať princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia v oblasti výučby techniky (rámcové dokumenty – tematický plán, plán MTZ, metodická príprava na vyučovaciu hodinu), t.j. plánovať organizačnú stránku učebného procesu, navrhnúť a zhotoviť učebné pomôcky potrebné na osvojenie si základného učiva žiakmi,
  • má informácie a osvojené návyky potrebné na realizáciu procesu samoštúdia a permanentného vzdelávania cieleného na tvorivé prístupy, získavanie a spracovanie materiálov pre inováciu obsahu, tvorbu učebných pomôcok, PC – vzdelávacích programov, problémových úloh atď.,
  • byť nápomocným pri plánovaní a organizačnom zabezpečovaní edukačného procesu v modelových situáciách a v bezprostrednej školskej praxi (ZŠ, SOŠ).

     Bb) Materiály a technológie – študent  dokáže:

  • určiť druh dreviny podľa makroskopických znakov, vysvetliť technológiu výroby a aplikovať teoretické vedomosti pri opracovaní dreva,
  • určiť vlastnosti kovov, zliatin a plastov, pozná ich používanie v praxi,
  • aplikovať základné technológie ručného a strojového obrábania dreva, plastov, kovov a ďalších technických materiálov,
  • bezpečne používať, ovládať a previesť drobnú údržbu prostriedkov malej ručnej mechanizácie (MRM) a učebných pomôcok,
  • samostatne tvorivo aplikovať konštruktérsko-technologické schopnosti a zručnosti v rámci navrhovateľskej činnosti (návrhy pracovných námetov, učebných pomôcok a pod.).

      Bc) Elektrotechnika – študent dokáže:

  • realizovať elektrické obvody na báze žiackych školských elektrotechnických stavebníc a základnou diagnostikou zisťovať a odstraňovať štandardné poruchy elektrických obvodov,
  • merať a vyhodnocovať výsledky základných elektrických veličín,
  • aplikovať fyzikálnu podstatu vybraných elektrotechnických prvkov pri vytváraní el. obvodov.

3. Doplňujúce vedomosti, schopnosti, zručnosti a kompetentnosti absolventa:

  • samostatne vie zhotoviť (klasicky aj prostredníctvom PC) a čítať technickú dokumentáciu v súlade s príslušnými normami ISO-STN,
  • má vedomosti a zručnosti z oblasti hardvéru a softvéru, je schopný aplikovať vybrané druhy aplikačného a grafického softvéru,
  • kritickým prístupom využíva kritéria dobrého dizajnu a je zorientovaný v oblasti dopadov techniky na životné prostredie z hľadiska ekologických aspektov,
  • systematicky uplatňuje zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri plánovaní, v rámci pracovnej činnosti a vo výučbe techniky 2. stupni ZŠ,
  • je schopný pozitívnym prístupom koordinovať svoje pôsobenie v škole s učiteľom (mi) techniky a členmi pedagogického zboru,
  • je schopný ďalšieho vzdelávania so značnou mierou samostatnosti a autonómie.

Absolvent sa profiluje výučbou predmetov, ktoré rozvíjajú jeho kompetencie, teoretické vedomosti a praktické schopnosti a zručnosti tak, ako uvádzajú informačné listy predmetov.

Absolvovaním ŠP Učiteľstvo techniky v kombinácii (Bc.) je absolvent pripravený na pokračovanie v štúdiu 2. stupňa vysokoškolského vzdelávania (Mgr.)  v ŠP programe Učiteľstvo techniky v kombinácii.